Pages

Sunday, February 27, 2011

100 Hari...


Hari ini genap 100 hari pemergian arwah akak... benarlah kata orang, bila seorang manusia meninggal dunia, tiada apa yang akan berubah pada dunia ini..dunia akan tetap berputar... rutin akan tetap berjalan seperti biasa, tapi kesannya adalah pada orang-orang yang menyayanginya... kehilangannya akan amat dirasai..berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul... hanya masa sahaja yang akan meredakan perasaan itu..

100 hari selepas pemergian arwah akak - sepanjang tempoh ini, semua ahli keluarga kulihat tenang dan seakan redha dengan pemergian arwah akak..pada luarannya nampak tenang, tapi dalam hati, tuhan saja yang tahu.. pasti semuanya tengah bergelut dengan perasaan masing-masing. Aku sering teringat arwah akak dan tiap kali teringat, fatihah akan cepat-cepat kusedekahkan..mohon agar arwah akak dijauhkan dari azab dan seksa kubur.. mohon agar arwah akak ditempatkan bersama orang-orang yang solehah.

Kadang-kadang aku rasa macam tidak percaya jasad kak As tidak akan lagi aku temui di muka bumi ini. Aku tidak akan berpeluang lagi mencium pipi itu dan tidak akan dapat lagi memeluk tubuh itu. Bila terkenangkan itu, pasti air jernih mengalir lagi.. terlalu banyak suka duka yang aku kongsi bersamanya.. yang berat sama-sama kami pikul, yang ringan sama-sama kami jinjing..tapi selalunya arwah akak lah yang akan selalu membantu adiknya ini, dari sekecil-kecil bantuan hinggalah sebesar-besarnya.. dari seremeh-remeh masalah, hinggalah ke seriusnya perkara, dan disebabkan itulah, diawal pemergian arwah akak, aku amat terasa kehilangannya... dan seakan ada kekesalan sebab selalu bermuka masam dan merungut time arwah akak tu mengusik aku.. dan yang paling sering terngiang-ngiang di telingaku adalah kata- kata arwah akak "ah.. kamu tu, bila orang sudah tiada baru mau cari".. aduh bisanya kata -kata arwah akak itu bila kukenang balik..maafkan lina kak...semoga arwah akak tenang di alam sana dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman...

1 comments:

Post a Comment